„Hosszú távon a piaci mechanizmusokat kellene érvényesülni hagyni”

Vörös Attila, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének ügyvezető igazgatója

Az árrésstop, a tartósan magas költségek és a növekvő árérzékenység alapjaiban formálják át a magyar élelmiszeripar működését. Mindez nemcsak a gyártók nyereségességét veszélyezteti, hanem a fejlesztések és beruházások jövőjét is. Vörös Attila, a FÉSZ ügyvezető igazgatója szerint a kényszerű piaci  beavatkozások hosszabb távon senkinek sem kedveznek, ezért elengedhetetlen a szabályozási környezet újragondolása és a versenyképességet erősítő intézkedések.

» Milyen hatással lesz a magyar élelmiszeriparra az árrésstop fenntartása az év további részében?
A piaci beavatkozások egyetlen érintettnek sem szolgálják az érdekét hosszabb távon. Bár látszólag a fogyasztók jól járnak (talán ez igaz is rövidebb időtávon) és a kiskereske­delmi szereplők a nagy vesztesek, de valójában az egész élelmiszer­láncra nemkívánatos piactorzító hatásokat oktrojál egy ilyen kényszerű intézkedés. Ezért is üdvözölnénk, ha minél előbb úgy alakulna a helyzet, hogy a Kormány is úgy lássa, hogy az az árrésstop kivezethető.

» Hogyan tudnak a gyártók alkalmazkodni a korlátozott árképzési lehetőségekhez, miközben a nyersanyag- és energiaárak magasak maradnak?
Az árrésstop bevezetésének egyik negatív eredménye az volt, hogy a 10%-os limitáció miatt tulajdonképpen kiderültek minden piaci szereplő számára a gyártók és az egyes kiskereskedelmi partnereik közötti átadási árak. Ezek az átadási árak azonban nem véletlenül féltve őrzött üzleti titkok, ugyanis, ha nagyon leegyszerűsítjük, akkor a gyártók addig tudtak eltérő átadási árakat kiharcolni maguknak (számos egyéb feltétellel megspékelve), amíg az egyes rivális kiskereskedelmi szereplők nem ismerték a vetélytársaikkal kötött szerződések szerinti átadási árakat. A bevezetés után több gyártó is újra kell, hogy építse az értékesítési stratégiáját, ami különösen nehéz akkor, amikor a fogyasztók mindinkább árérzékenyek és nem növelik fogyasztásukat, a kiskereskedelem pedig – racionálisan reagálva a kialakult helyzetre – próbál mindenhol beszerzési árakat leszorítani, hogy ne veszteségesen üzemeljen.
Mivel a növekvő önköltségek (alapanyag, munkabér, csatornadíj stb.) átadási árba történő beépítése az árrésstop bevezetése óta a korábbinál is nehezebbé vált, így az élelmiszer­ipari vállalkozások erőltetett hatékonyságjavítási, illetve önköltségcsökkentési lépéseket tesznek annak érdekében, hogy elkerüljék a veszteséges gazdálkodást. Így ­például csökkentik a kutatásra, termékfejlesztésre, marketingre fordított összegeket. Félő ugyanakkor, hogy ebben a nehéz gazdasági helyzetben az árrésstop is szerepet játszik abban, hogy az ágazat egyes szereplői a fejlesztési beruházásaik elhalasztásáról is döntenek.

» Mely termékkategóriák lehetnek a legérzékenyebbek az árrésstop miatt?
Nehéz erre jól válaszolni, mert az érintett termékeken kívül az azokat kiegészítő, helyettesítő termékekre is hatással van az árrésstop. Izgalmas kérdéssé fejlődött a gyártói márkák és a kereskedelmi márkák viszonya; itt ugyanis egy jelentős kiegyenlítődést tapasztalhattunk az utóbbi hónapokban, a gyártói márkák árai jelentős csökkenéssel közeledtek a kereskedelmi márkák áraihoz sok üzletben. Ez bizonyos mértékig átírja a korábbi értékesítési terveket.

» Mennyire vannak veszélyben a hazai munkahelyek, ha a gyártóknak nehézséget okoz a nyereség megőrzése?
A magyar élelmiszergyártás évek óta nehéz helyzetben van, a versenyképességünket meghatározó tényezők szinte mindegyikénél le vagyunk maradva: az energiahatékonysági, a munka-termelékenységi, a hozzáadott érték mutatóink az uniós átlag felénél stagnálnak. Ehhez adódik, hogy a képzett munkaerőt nehéz itthon tartani, már pl. az egyetemekről kikerülő friss élelmiszermérnökök közül is egyre többen kezdik külföldön a pályát. A kevésbé képzett munkaerő kapcsán évek óta hiányt tapasztalnak a cégek. Rendszerszinten nézve, ezek a körülmények a konszolidáció felgyorsulását vetítik elő az ágazatban.

» Ön szerint az amerikai vámok vagy globális kereskedelmi változások befolyásolhatják-e a hazai élelmiszeripari szereplők helyzetét?
Az amerikai vámbejelentések nyomán érdekes fejlemények értek minket is, több olyan meglepetés termék kerül elő, amiről nem tudtuk, hogy érdemben megy ki tőlünk az USA-ba. Amitől jobban lehet tartani ilyenkor, hogy az EU más területeiről származó termékek gyártói Amerika helyett más célállomást találnak, akár EU-n belül, ezzel a ­hazai ­viszonyokat felborítva. És ilyenkor fog igazán számítani, hogy ha az amerikai piacra szánt magas minőségű termékek jönnek be hozzánk, akkor azzal fel tudja-e venni a versenyt az alacsonyabb hatékonyságú hazai élelmiszergyártás. 
A közeljövőben az EU élelmiszerpiacait ugyanakkor az amerikai vámoknál is jobban befolyásolhatja a Mercosur megállapodás, és az ukrajnai mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek behozatalának könnyítése.

» Milyen üzenete van a kormány döntésének a magyar élelmiszeripar hosszú távú versenyképességére nézve?
Azt látjuk, hogy nehéz helyzetben vannak a háztartások, a fogyasztási adatok nem biztatóak, továbbá értjük azt is, hogy a költségvetés sincs jó állapotban. Hosszú távon azonban a ­piaci mechanizmusokat kellene érvényesülni hagyni, és ha van rá mód, úgy, hogy a gyártókat érintő központi terheket enyhíteni kell. Az olyan indokolatlanul magas költségek, mint például a csomagolások után fizetendő EPR díjak, vagy akár az eredménytelen népegészségügyi termékadó (Neta), és még egyéb tételek megnehezítik a fogyasztás javulását. A termékek árába beépül Európa legdrágább EPR díja, vagy a Neta, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztók csak drágábban jutnak hozzá az élelmiszerekhez, a gyártók pedig nem tudják azt a jövedelmezőséget elérni, amit más országokban a vetélytársaik. Hosszabb távon mindenképp szükséges az ágazat terheinek áttekintése és összehangolt csökkentése.

» Milyen szerepet játszik a fogyasztói magatartás változása – például az árérzékenység növekedése – a gyártók döntéseiben?
Most már 2–2,5 éve érezhető, hogy a magyar fogyasztók árérzékenysége ismét erősödik. Erre sok gyártó úgy ­reagál, hogy a kínálatát a kereslethez igazítja, átalakítja a portfólióját, esetleg olcsóbb terméket készít, receptúrát változtat, hogy a fogyasztó számára továbbra is elérhető opciókat tudjon nyújtani. Nagy szükség lenne a termelési hatékonyság növelésére, ami segítene azon, hogy egységnyi költségből, egységnyi alapanyagból többet hozzunk ki, a fogyasztók számára nagyobb értéket tudjunk átadni.

» Mennyire lehet tartós a jelenlegi helyzet, és hogyan készülnek a következő hónapokra az ipar szereplői?
A 2024 őszén meghirdetett KAP stratégiai terv két élelmiszeripari pályázatának eredményeit nagyon várják már az ágazat szereplői. Ez a két, összesen több száz milliárdos pályázat jelentene egy olyan elérhető forrást a vállalkozások számára, amiből tudnak energiahatékonysági, ­modernizációs, digitalizációs és egyéb releváns beruházásokat finanszírozni, amivel javíthatnak a versenyképességükön. Amennyiben sikerül jól elkölteni ezeket a pályázati pénzeket, úgy a gyártók egy kicsit jobb helyzetbe tudnának kerülni, a hatékonyabb termelés lélegzetvételhez juttatná a most a vízfelszínen maradni próbálókat.

» Mondana még valami biztatót a jövőre nézve?
A magyar élelmiszeripar már többször bizonyította, hogy váratlan, komoly kihívásokra is jól tud reagálni. A Covid-járvány okozta helyzetben, vagy akár az utána következő ellátási lánc zavarok idején is az élelmiszergyártók elhivatott szakértő személyi állományukkal, és akár a sokszor emlegetett magyar leleményességgel mindig legyőzték az eléjük gördült akadályokat. Bizakodó vagyok, hogy az aktuális ­nehéz gazdasági időket is magunk mögött fogjuk tudni hagyni, és egy kedvezőbb gazdálkodási környezetben fejlődésnek indulhat az ágazatunk.

Forrás: Termékmix

https://termekmix.hu/magazin/interju/11406-voros-attila-a-felelos-elelmiszergyartok-szovetsegenek-ugyvezeto-igazgatoja-hosszu-tavon-a-piaci-mechanizmusokat-kellene-ervenyesulni-hagyni


Közzétéve

itt:

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük