2024 az európai szupermarket- és élelmiszer-ágazatban az intenzív verseny és a gyors átalakulás éve. Az iparágban jelentős változások következtek be, amelyeket több tényező kölcsönhatása indukált (a fogyasztói magatartás változása, technológiai innovációk, felvásárlások és fúziók). A nagyobb szereplők stratégiai újrapozícionáláson mentek keresztül, miközben a diszkontok folyamatosan egyre nagyobb piaci részesedést szereznek. A cikk az International supermarket news elemzése alapján bemutatja az idei legfontosabb trendeket, beleértve a beszállítók átrendeződését, az új technológiák integrációját, valamint a vezető szereplők és a diszkontok közötti dinamikai változást.
Az európai szupermarket-ágazat legfontosabb tendenciái
A beszállítók átrendeződése
A beszállítói lánc az idei évben jelentős változásokat tudhat maga mögött. A költségnyomásra, a fenntarthatósági célokra és a nagyobb átláthatóság iránti igényre reagálva a szupermarketek átértékelik a beszállítókkal való kapcsolataikat. Mivel az infláció felhajtja a bemeneti költségeket, sok kiskereskedő a helyi beszerzést választja az ellátási lánc kockázatának csökkentése, a költségek minimalizálása, valamint az etikus és fenntartható termékek iránti fogyasztói igény kielégítése érdekében. Ezzel párhuzamosan a kiskereskedők stratégiai partnerségi megállapodásokat kötnek olyan innovatív beszállítókkal, amelyek környezetbarát csomagolást és növényi alapú alternatívákat kínálnak, ami még vonzóbb a környezettudatos fogyasztók számára.
Új technológiák jelennek meg a piacon
A technológia továbbra is kulcsszerepet játszik a szupermarket-ipar jövőjének alakításában. Idén is több technológiai újítást vezettek be, ezek közé tartoznak az alábbiak is:
· A mesterséges intelligencia (MI) által vezérelt készletgazdálkodás: a szupermarketek idén már MI-n alapuló eszközöket használnak a fogyasztói vásárlási szokások előrejelzésére, a készletszintek optimalizálására, a pazarlás minimalizálására és a termékek elérhetőségének biztosítására.
· Pénztár nélküli élelmiszerboltok: az ilyen üzlettechnológiák lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy a pénztárhoz való sorban állás nélkül vásároljanak. Ezek az üzletek az intelligens látás- és súlyérzékelők (többek között a mennyezeti kamerák, intelligens polcok és mérlegek) adatait felhasználva olyan digitális környezetet hoznak létre, amely a fizikai üzlet pontos, valós idejű másolata. Ebben a digitális környezetben a rendszer nyomon tudja követni a vásárlók interakcióit a termékekkel: például, hogy mit tesznek a kosarukba. Miközben a vásárlók a szokásos módon vásárolnak, a rendszer valós időben összeállítja a virtuális kosarukat. Ha végeztek egyszerűen kisétálhatnak az üzletből, a fizetés pedig mobilalkalmazásokon és önkiszolgáló kioszkokon keresztül automatikusan megtörténik.
· Robotika a raktározásban és a végrehajtásban: az elosztóközpontokban már egyre elterjedtebb a robotika és az automatizálás használata is. Ezzel ugyanis javulhat a hatékonyság, csökkenhetnek a munkaerőköltségek, és felgyorsulhatnak a leadott rendelések teljesítései is.
· Személyre szabott vásárlási élmények: a mesterséges intelligenciát és a releváns adatok elemzését arra is felhasználják, hogy a fogyasztói preferenciák alapján személyre szabott promóciókat, termékajánlatokat, és hűségprogramokat állíthassanak össze.
A piacra újonnan belépők és a diszkontok terjeszkedése
Az idei évre is jellemző, hogy az új piaci szereplők megjelenése és a diszkontok további terjeszkedése egyre inkább fokozza a versenyt egész Európában. Idén több kizárólag a virtuális világban jelen lévő élelmiszerboltos platform is megjelent a piacon, amelyek az alacsony rezsiköltségeik miatt hatalmas nyomás alá helyezik a fizikai üzleteket az árverseny vonatkozásában. Ezek a vállalatok elsősorban a városi piacokat célozzák meg, házhozszállítási és click-and-collect szolgáltatásokat kínálnak. Közben olyan diszkontok, mint az Aldi, a Lidl és a Netto a versenyképes árképzéssel, a hatékony ellátási láncokkal és az üzleteik bővítésével egyre nagyobb teret nyernek. Idén az infláció és a megélhetési költségek nyomása ellenére az ár-érzékeny fogyasztókat megcélozva sikerült növelniük a piaci részesedéseiket.
A fogyasztók magatartásának változásai
A járvány utáni korszak jelentősen átformálta a fogyasztók viselkedését, amit tovább gyorsított az Európa számos részén jelenleg is tartó megélhetési költségválság. Idén a legfontosabb tendenciák az alábbiak voltak:
· Értékorientált vásárlás: a háztartások költségvetését érintő infláció miatt a fogyasztók egyre inkább a sajátmárkás termékeket és az akciós kiskereskedőket részesítik előnyben. Ebből pedig egyúttal az is következik, hogy csökken a gyártói márkák iránti kereslet, mivel a fogyasztók a költségmegtakarítást helyezik előtérbe.
· Fenntarthatóság és etikus döntések: A környezettudatosság sok fogyasztó számára továbbra is prioritás, ami jelentősen befolyásolja a vásárlási döntéseiket. A fogyasztók elsősorban az olyan termékeket keresik a boltok polcain, amelyek környezetbarátok, helyiek és etikus módon előállítottak.
· Az online vásárlás növekedése: a fogyasztók elkényelmesedésével az e-kereskedelem idén további népszerűségre tett szert. Manapság főleg a fizikai boltokat online platformokkal kombináló hibrid modellek folyamatos elterjedése is megfigyelhető.
Fúziók és felvásárlások
2024-ben több nagy horderejű fúzió és felvásárlás is lezajlott már, a szupermarketek célja ezekkel a piaci pozíciójuk megszilárdítása, és a termékkínálatuk bővítése.
· A határokon átnyúló fúziók keretében különböző európai országok szupermarketjei egyesülnek annak érdekében, hogy kihasználhassák a méretgazdaságossági előnyöket és a beszállítókkal szembeni nagyobb alkupozíciót. Ezek az összeolvadások a vállalatok új piacokon való terjeszkedését is segítik, miközben nemzetközi ellátási láncaikat is erősítik.
· A vertikális integráció során néhány kiskereskedő felvásárolja a beszállítókat, annak érdekében, hogy termékeiket sajátmárkásként értékesíthessék, ami lehetővé teszi az ellátási láncok jobb ellenőrzését és a költséghatékonyságot.
· A technológiai alapú felvásárlások során a kiskereskedők technológiai startupokat és logisztikai vállalatokat vásárolnak fel, hogy új technológiákat integrálhassanak működésükbe, fokozva ezzel digitális átalakítási törekvéseiket.
A vezető hiper és szupermarketek valamint a diszkontok újrapozícionálása
Az olyan hagyományos hiper és szupermarketek, mint például a Tesco, a Carrefour és az Auchan jelentős újrapozícionálási stratégiákon mennek keresztül, hogy a növekvő verseny közepette megőrizhessék piaci részesedésüket. Stratégiáik közé tartozik:
· a sajátmárkás terjeszkedés: ezzel a diszkontokkal való verseny során a minőséget és az elérhető árat hangsúlyozva folyamatosan erősítik sajátmárkás kínálatukat.
· a fenntarthatósági kezdeményezések során a szupermarketek erőteljes hangsúlyt helyeznek az olyan akcióikra, mint az élelmiszer-hulladék csökkentése, a megújuló energiaforrásokra való átállás, és a környezetbarát csomagolás bevezetése.
· A kiskereskedők továbbá egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az üzleten belüli vásárlási élmény javítására is, és ennek keretében olyan továbbfejlesztett szolgáltatásokat kínálnak, mint az élelmiszerudvarok, a friss termékeket kínáló részlegek és a készételek.
A diszkontok útja a csúcsra
A diszkontok 2024-ben folyamatosan jelentős piaci részesedést szereznek az olyan stratégiák révén, mint például:
· az agresszív árképzés, ami azt jelenti, hogy a működési költségeik alacsony szinten tartásával, és az alapvető termékekre való összpontosításukkal fenn tudják tartani a szupermarketekben tapasztalhatóknál kedvezőbb áraikat.
· üzletbővítés: az olyan diszkontok, mint az Aldi és a Lidl, folyamatosan és gyorsan terjeszkednek Európa-szerte, különösen az alulszolgáltatott régiókban.
· fő fókusz a minőségen és a választékon: a diszkontok a jobb minőségű sajátmárkás termékeikkel, a friss, bio- és egészségtudatos termékeik kibővített választékával folyamatosan javítják a termékkínálataikat.
Ahogy egyre inkább közeledünk az év végéhez és a 2025-ös évhez az európai szupermarket- és élelmiszeripar várhatóan továbbra is gyorsan és intenzív ütemben fog fejlődni. A technológiai innovációk a következő évek során is központi szerepet játszanak majd a jövő alakításában, és további automatizálási, mesterséges intelligencia- és digitális átalakítási törekvések várhatóak. A diszkontok térnyerése és a költségtudatos és fenntarthatóságra törekvő fogyasztók változó preferenciái továbbra is kihívások elé fogják állítani a hagyományos szereplőket, ami további konszolidációra, partnerségekre és stratégiai újrapozícionálásra késztet.
Forrás: Termékmix
Vélemény, hozzászólás?