A szakértők arra számítanak, hogy a csökkenő árak és a fogyasztói bizonytalanság együtt nehéz feltételeket teremtenek az európai élelmiszer-kiskereskedők számára.
A következő 12-18 hónapban az európai élelmiszerláncok továbbra is számos kihívással szembesülnek majd várhatóan az alacsony értékesítési volumen és a rossz fogyasztói hangulat miatt – írja a wiadomoscihandlowe.pl a Moody’s új kutatása alapján.
A Moody’s elemzői szerint a jelenlegi üzleti környezetben mind a kisebb, mind a nagyobb piaci szereplőknek megvannak az erősségeik. A nagyobb szervezetek jobban tudják kezelni a likviditást, a kisebb kiskereskedők viszont képesek a minőségre és a friss élelmiszerekre összpontosítani, hiszen a működésüket nem nehezíti bonyolult logisztika és a széles földrajzi lefedettség.
A szakértők arra számítanak, hogy a csökkenő árak és a fogyasztói bizonytalanság együtt nehéz feltételeket teremtenek az európai élelmiszer-kiskereskedők számára ahhoz, hogy 2024-ben is megőrizzék az értékesítési volumeneket és az árréseket.
A Moody’s tanulmánya szerint a kiskereskedelmi láncok valószínűleg folytatják az árháborút a piaci részesedésük megtartása érdekében. Eközben a nyersanyagárak még mindig jelentősen magasabbak, mint a világjárvány előtt voltak.
A rendelkezésre álló jövedelem csökkenésével az ár egyre fontosabb szempont a vásárlóknak. Ez a tendencia segítette az Aldi és a Lidl terjeszkedését Európa-szerte. A verseny különösen erős most Franciaországban és az Egyesült Királyságban, ahol a nagy láncok dominálnak, a piac telített, és az organikus növekedési potenciál korlátozott.
A Moody’s közölte azt is, hogy Európa legnagyobb élelmiszerláncai gyorsan növelik piaci részesedésüket, és ez valószínűleg folytatódni fog a következő 12-18 hónapban. Azok az élelmiszerboltok, amelyek széles saját márkás portfólióval rendelkeznek, mint például a spanyolországi Mercadona, a franciaországi Leclerc vagy a portugál MC Retail Ltd., kedvező helyzetben vannak. A tanulmány alapján előnyben vannak a márkás termékek beszállítóival folytatott tárgyalások során, mivel saját márkáikat kínálják vásárlóiknak.
A Moody’s szakértői úgy vélik, hogy a hipermarketek teret veszítenek, míg a kisboltok és az online csatorna növekedni fog. A jelentős részesedéssel rendelkező hipermarketek, mint a Carrefour és az Auchan, erős piaci pozíciójuk ellenére alacsonyabb haszonkulccsal rendelkeznek. Számukra a piaci részesedésük megtartása okozhat nehézséget.
Forrás: Termékmix
Vélemény, hozzászólás?